Börja med att kolla hur ekrarna sitter monterade, klokt att fota så man har något att kika på när man står och funderar på hur de egentligen satt när man håller på montera på den nya fälgbanan.
Smörj ekernipplarna med ex. 5-56 eller liknande, släpp på ekrarna med ekernyckeln, sedan kan man ta skruvdragaren från insidan så går det riktigt smidigt och snabbt. Är det någon som inte går att få lös och du inte ska återanvända så kan man med enkelhet kapa av ekern istället.
Montera på den nya fälgbanan med de nya ekrarna precis så som det satt innan, gänga på nipplarna lite lätt och dra inte åt ekrarna nånting i första steget.
Efter att ha monterat ihop fälgen så att alla ekrar är på plats så är det dags att spänna upp ekrar och få fälgbanan att centrera.
Vid detta sista moment är det klokrent om man har ett stativ egenbyggt alternativt
DRC: https://www.ndmx.se/drc-gyro-stand-2-wheel-truing-stand-p-10375-2
Går även att sätta fälgen på hojen och göra jobbet på plats med hjälp av lite tillbehör runt om.
Lämna en kommentar